Pages

ads

Thursday, May 24, 2012

Adab Melancong

Aik, melancong pun kena beradab ke? Ya, sudah tentu. Aku cuma nak sentuh part kecil sahaja, iaitu makanan. Kalau orang muslim, ya sudah tentu mesti mencari makanan yang halal...itu aku tak nak argue apa-apa. Mencari yang halal itu memang wajib.

Tapi yang aku nak sentuh pasal jenis makanan itu. Pernah aku dengar seorang kenalan yang merungut ketika berkunjung ke Kota Kinabalu, yang pertama kali buatnya. Dia mula mengatakan indah khabar dari rupalah... risik punya risik, rupanya dia tidak berkenan dengan makanan di sana. Risik lagi risik, rupanya dia mencari makanan yang pedas-pedas, nak yang tomyam, asam pedas, masak lemak cili api...pendek kata nak yang serba-serbi macam masakan di tempat asalnya.

Reaksi aku? Aku pukul dahi. Dia ni reti melancongkah tidak? Sepanjang aku berada di semenanjung Malaysia ni, aku taklah gila nak mencari ambuyat, hinava, bosou,mi rojak  atau ikan ampap walaupun makanan itu pada selera aku jauh lebih sedap daripada tomyam atau rendang. Ini kerana aku sedang 'sedar diri' bahawa kaki ini memijak geografi muka bumi yang mana.

Begitu juga ketika berada di Samarahan suatu ketika dahulu. Aku tidak boleh nak buat apa-apa kalau ada di kalangan kawan yang bukan orang tempatan tidak gemar akan makanan di sana. Tapi melabel pekedai/penjual makanan sebagai tidak reti memasak hanya kerana ia tidak menyamai makanan mengikut menu tempat asal, itu bagi aku tidak patut. Apabila kita berada di tempat orang, itu bermakna kita sedang mempelajari budaya orang.

Teringat juga akan soalan yang pernah diajukan kepadaku oleh salah seorang kenalan tentang menu makanan semasa kenduri kahwin yang dihadirinya di Sabah, kenapa kena ada masakan 'masak kicap'. Pergi mana-mana pun ada masak kicap. Aku rasa nak tergelak pun ada masa tu. Nasiblah si kawan sebelah yang satu negeri dengannya cepat-cepat tolong jawab, "hang ni... samalah macam tempat kita, semua nak masak kari. Tempat orang toksah nak bandinglah." Lepas tu dia ter'blurr' sekejap, kemudian kami sama-sama ketawa. haii... biasalah tu...kadang-kadang terlupa yang makanan orang berbeza-beza.
Walaupun kita di satu negara yang sama, kita memang kaya dengan adat dan budaya tersendiri. Yang penting harus belajar saling menerima dan 'enjoy' dengan masakan yang pelbagai...asalkan halal.


nota kaki: kalau kat Amerika, pandai pulak cakap kena belajar makan roti, sebab tiada nasi. apa dah....

2 comments:

  1. i missed your laksa sarawak lah dear ;p masak pakei air pili bomba jak sbb time tu no water kan :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ingat balik, confident betul masak time tu..haha. sedangkan tak reti pun, ikut instructions kat peket tu je.

      Delete