Pages

ads

Sunday, July 31, 2011

Mihun Goreng

Pagi ini aku mencedok mihun goreng ke pinggan suami aku lebih banyak daripada biasa.
"Hari ni, abang kena makan mihun ni banyak sikit..sebab esok puasa."
"Jadi?" Dia masih tidak nampak sebab yang kuberi itu munasabah.
"Esok puasa, dan hari ini last abang breakfast sebelum puasa.. dan menu bihun goreng ni, abang cuma jumpa sebulan lagi dari sekarang. Takkan esok-esok nak sahur mihun goreng pulak.."

"Oh..ye ke.." dia tergelaklah pulak..
Hmm...betullah tu.

Untuk semua warga Muslim, esok atau lusa adalah tarikh jangkaan puasa. Selamat menyambut bulan Ramadhan yang penuh mulia. selamat mengerjakan amal ibadah dengan pahala berlipat ganda di bulan yang dirahmati ini...Amin.

Update:
Aku perasan entri ni ramai yang cari..Mungkin tajukkan disalahertikan sebagai resipi. Maaflah.. Tapi memandangkan ada yang mencari, apa salahnya aku berkongsi resipi mudah.

Mihun Goreng (2 orang)

1/2 peket Mihun - dicelur(aku suka guna brand 'star')
bawang merah - 2(mayang halus)
bawang putih - 2(mayang halus)
cili merah - 1, dihiris. (boleh ganti dengan 1 sudu makan cili kering kisar jika mahu rasa sedikit pedas)
tomato - 1, dipotong dadu
telur - 1 biji
tauhu - 1, dipotong dadu
kicap
garam

- Mula-mula, goreng telur, tauhu separuh masak. ketepikan.
- tumis bawang merah, putih, cili.
-lepas naik bau, masukkan tomato. kacau seketika, kita nak 'jus'nya.
-masukkan kicap dan garam.
- masukkan mihun yang telah dicelur. gaul sehingga sebati. masukkan telur dan tauhu.

* kalau nak lagi sedap, tambah sotong atau ayam. Yang ni namanya mihun goreng ringkas dan 'bajet'. hehehe. selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment