Pages

ads

Thursday, November 10, 2011

Lagu Menyentuh Jiwa Hingga Ke Saat Ini (1)

Dalam hidup kita akan ada banyak lagu yang bisa menyentuh jiwa kita hingga ke dasar yang kadangkala tidak pernah kita sedar kewujudannya. Cukup dengan mendengarnya, air mata kita bergenang dan mengalir bagai tidak dapat ditahan-tahan.

Dalam hidup aku ada beberapa buah lagu yang sangat mengesankan. Ada di antaranya yang menjadi 'turning point' dalam hidup aku.

Tajuk lagu ini Perpisahan, nyanyian asal Anuar Zain. Tapi aku tersentuh tatkala Aizat Amdan menyanyikannya dalam Akademi Fantasia; hanya pada babak itu, maksud aku seperti dalam videoklip di atas. Aku pernah menonton nyanyian Aizat pada konsert yang lain untuk lagu yang sama, namun rasanya tidak pernah sama.

Semasa mendengar lagu ini, hati aku jadi sangat meruntun. Mungkin kena pada melodinya, juga liriknya dan ditambah pada penghayatan si penyanyinya.

Ku mengerti perpisahan ini
Bukan kerana kau membenci
Tapi kasih yang pernah kuberi
Tiada lagi bersama

Bait-bait rangkap pertama lagu ini sahaja begitu mendalam maknanya. Saat hati yang dulu penuh cinta, menjadi kosong akhirnya. memang ada ketikanya, perpisahan itu jadi jalan terbaik, meskipun saat itu tiada rasa benci.

Kekalutan ini hanyalah untukku
Tercari-cari bayanganmu

Pada saat barisan lirik ini, aku dapat membayangkan keralatan hati si 'lelaki' dalam lagu ini. Bagaimana kecamuknya perasaan dalam menerima kehilangan cinta gadisnya yang tidak pernah mahu diminta. Saat dia mula menerima detik-detik pertama dalam menjalani hidup dengan hakikat bahawa sudah tiada cinta dari gadis yang disangkanya pada hari kelmarin, masih mencintainya.

Lagu ini pada aku, sangat memukau, dan meruntunkan hati. Ia masih menjadi salah satu lagu kegemaran, (videoklip ini) walaupun sudah bertahun-tahun berlalu. Dari Aizat AF ke Aizat Amdan, lagu ini masih tetap menyentuh hati.




No comments:

Post a Comment