Pages

ads

Wednesday, November 02, 2011

Pencinta Alam (Bahagian 4 - Kitar Semula)

Sebetulnya hari ini bakal menjadi sibuk seperti semalam. Esok tempahan macaron dan beberapa biji kek perlu dihantar. Kalau sebelum ni main ingat sahaja di kepala, sekarang sudah perlu ditulis supaya tiada yang tertinggal kerana bilangannya semakin bertambah, alhamdulillah.

Aku terasa mahu menulis sedikit entri blog ini sebelum memulakan 'hari yang bakal sibuk' ini. Masih tentang kecintaan terhadap alam. Tentang apa yang aku sedang cuba usahakan di rumah ini. Sejak dahulu, aku memang terfikir untuk mengasingkan sampah-sarap di rumah ini mengikut jenis. Kononnya mahu mengitar semula benda-benda yang mungkin berguna. Cuma sejak berhenti kerja ni, barulah mata ini agak lapang untuk mencari tempat dan rajin sedikit untuk mengumpulkan bahan-bahan tidak berguna ini. Kalau dahulu, kesemuanya pun berakhir pada satu plastik yang sama, dan bakal dipungut lori sampah setiap Selasa, khamis dan Sabtu. Malah, dahulu tidak perasan pun bila sebenarnya lori ni datang sebab pagi-pagi dah keluar, malam baru balik.

Sejujurnya usaha mengasingkan sampah ni, bukannya terlaksana dengan sempurna. Setakat ini, cuma kertas dan botol-botol plastik sahaja yang betul-betul diasingkan. Sudah 2 kali menjualkannya dengan lori 'suratkhabar lama'. memanglah sedikit sahaja hasilnya, lagipun tujuan utama buat macam ni adalah untuk mengurang sampah ke tapak pelupusan, tetapi memaksimumkan sapah yang dikitar semula. Hasil jualan ni aku sengaja letakkan pada satu bekas, saja nak tahu bagaimana hasilnya selepas setahun, hehe.

Lepas tu, aku juga menukarkan beg plastik sampah dari yang biasa kepada mudah urai. Lebih sedikit beberapa sen, tapi niat tu memang nak menjadi sebahagian kecil daripada usaha untuk mengurangkan pencemaran. Anggaplah hasil jualan benda-benda kitar semula tu dilaburkan untuk plastik sampah yang sedikit mahal ni.(beza tak sampai 50 sen pun). Aku juga 'respect' dengan usaha beberapa pasaraya besar yang menggunakan beg plastik mudah urai, contohnya seperti Tesco. Seharusnya, tempat-tempat lain mencontohi usaha seperti ini.

Okeylah, hari yang sibuk bakal bermula.