Pages

ads

Friday, November 18, 2011

Masalah Bahasa

Ada orang pernah bertanya, bagaimana aku bercakap dengan suami di rumah? Guna mulutlah! Hehehe. Sebenarnya soalan itu menjurus kepada bagaimana 'jenis bahasa' yang digunakan, aku cakap dialek Bahasa Melayu Sabah atau Semenanjung?
Aku sendiri tidak pernah memikirkannya secara mendalam. Rasa-rasanya lebih banyak dialek Melayu Sabah. Sebab tu sampai sekarang aku memang 'failed' bercakap dengan lancar mengikut dialek orang sini (semenanjung). Memanglah cakap tu bercampur-campur, sabah+semenanjung, tetapi aku selesa dengan dialek Sabah pada kebanyakan masa ketika berkomunikasi dengan suami. Tambahan pula dia sendiri boleh bercakap dialek Sabah dengan baik (pengaruh kawan-kawan serumah zaman bujang dia dahulu). Berbeza semasa duduk di Sarawak dahulu, aku bersungguh-sungguh menguasai dialek tempatan sehingga beberapa kali disalah anggap sebagai penduduk asal negeri itu. lagipun rakan-rakan serumah 'membuli' aku untuk bertutur dalam dialek tempatan.
Selepas berhenti kerja ni lagilah banyak bercakap dialek Sabah, sebab kebanyakan masa hanya dihabiskan di rumah. Adalah beberapa perkataan ibunda (Dusun) yang sudah menjadi perkataan kebiasaan diselitkan dalam penggunaan bahasa kami di rumah contohnya giuk(ulat,cacing), kurudot (berkedut), ungkatab(melibas-libaskan tikar yang berhabuk/kotor), dungot(taik hidung..hehe) dan banyak lagi. Nasib baiklah suamiku terbuka menerima setiap perkataan-perkataan yang mungkin dia tak pernah dengar sebelum ini.
Dengan Cik Abang dalam pakaian tradisi kaum Dusun

Teringat semasa mula-mula bekerja di Giant dulu, masa tu hampir setiap hari kena telefon bahagian IT bila bermasalah. Kebetulan yang melayan panggilan aku tu selalu terkena seorang perempuan cina. Bila aku cakap Melayu, dia memang langsung tidak faham memandangkan aku baru beberapa minggu menyesuaikan diri dengan dialek tempatan. Maka, aku terpaksalah menggunakan bahasa Inggeris walaupun tidak fasih. Begitu juga bila berdepan dengan kaum India, memang macam ayam dengan itik. Dengan orang Melayu, okey sikit sebab penggunaan perkataan tu masih sama, cuma cara menyebut dan 'lagu'nya sahaja berlainan. Dah 5 tahun ni, dah okey sikit rasanya. kalau masih ada yang susah nak faham tu, minta maaflah. Hamba hanya anak dagang yang merantau di negeri orang!

No comments:

Post a Comment