Pages

ads

Thursday, December 29, 2011

Drama Bersiri baru

Isnin lepas merupakan episod terakhir bagi drama bersiri Jewel in the Palace (Dae Jang Geum) yang disiarkan di TV AlHijrah setiap Isnin-Khamis jam 3.30-4.30pm. (mcm ayat iklan..hahahaha)
Walaupun aku sudah pernah menonton sebelum ni beberapa tahun lepas, malah baru sahaja menonton secara online 1-2 bulan ni, aku masih juga mengikuti cerita ni. Biasalah, kalau cerita berkualiti, memang tidak rugi nak menontonnya. Apatah lagi jenis aku yang suka menonton secara terperinci dari dialog ke dialog, dari babak ke babak, latar belakang sehinggalah gerakan jari-jemari..(teruk ke aku?) Sebab tu kalau aku menonton drama tempatan, kalau dah banyak kesilapan yang aku kesan..contohnya warna baju yang tiba-tiba berubah dalam scene berturutan... isi cerita yang 'terpeleot'.. memang aku tinggal..Selamat jalan! Sebab tu lah rasanya aku jarang menjadi penonton setia mana-mana drama. baik aku tengok kartun walaupun suami aku selalu merungut kartun tu tak logik langsung.. dah nama pun kartun..bagi aku kartun tu tak boleh terlalu 'real' menyamai lakonan orang sebenar..kalau sama, baik suruh orang je yang berlakon, tak payah nak membuang masa melukis, membuat imej 3D yang memakan masa berbulan-bulan (aku tahulah...aku kan ada degree programming). Itulah tujuan kartun, ceritanya melangkaui aksi logik di dunia sebenar.

Okeylah, aku nak cerita drama yang menggantikan siri Dae jang Geum.. sob..sob..Jangan tak tahu, aku sedih meninggalkan drama tu. Siapa suruh menghayati..aku siap search dalam google tau. Bangga aku dapat tahu cerita ni diinspirasikan dari kisah sebenar.

Okeylah lagi.. Drama baru yang masuk episod ke -3 hari ini (jam 3.30pm nanti insyaAllah), tajuknya Princess Atsu. kalau Dae Jang Geum tu drama Korea, yang ni pula drama Jepun. Kalau korang tanya suami atau ayah aku, mereka mesti tak dapat membezakan drama Korea, jepun dan Cina..hahaha. kalau jenis teliti macam aku, tengok pakaian, prop drama tu pun aku boleh tahu. Budaya antara 3 negara ni pun jelas berbeza walaupun ada persamaan. Apatah lagi bahasa yang dituturkan, sangat jauh berbeza.


Inilah heroin Princess Atsu. sekali lagi watak wanita diangkat sebagai peneraju utama. Rasanya, untuk masa-masa akan datang memang patut TV AlHijrah mengekalkan konsep ini. Mengenai kekuatan wanita yang berjaya mengukir nama dalam sejarah negara. Oh ya, drama ini pun berdasarkan kisah sebenar juga. Setakat 2 episod yang aku tengok, aku sedikit sebanyak mendapat pengetahuan mengenai 'samurai'. Selama ni aku cuma tahu samurai tu dikaitkan dengan pedang panjang dengan lelaki sasa kepala botak sikit. Rupa-rupanya, golongan samurai ni adalah merupakan satu kasta dalam masyarakat Jepun dan bertanggungjawab menjadi ketua bagi golongan bawahan iaitu para petani (dalam cerita ni lah...). bagus kan, ada pengetahuan!

Untuk cerita seterusnya, kenalah ikuti cerita ni. Aku sendiri belum ada masa yang betul-betul lapang untuk meneliti watak si Atsu ni. Aku juga rasa selesa dengan pilihan Alhijrah yang tidak mengalih bahasakan drama ini dan drama Dae jang Geum dulu ke bahasa Cina (seperti yang biasa dilakukan pada rangkaian lain). Aku tidak bermasalah pada penggunaan bahasa, sebab sama ada Korea, Jepun atau Cina..tiga-tiga pun aku tak faham..hihihi. Tapi ini berkenaan ekspresi muka yang disesuaikan dengan nada suara. Kalau dialih bahasa, maka kuranglah juga penghayatan pada watak itu sendiri. Jadi, letak sarikata di bawah tu pun dah cukup baik. tak perlulah dialih bahasa. lagipun, ada banyak perkataan yang aku faham untuk ketiga-tiga bahasa ni walaupun tidak secara keseluruhan.

Okeylah, itu sahaja tentang drama kali ini. Senang-senang, aku cerita lagi. Maklumlah, dah duduk rumah ni jarang jumpa orang..Di blog ini sahajalah aku boleh bercakap sorang-sorang. hahaha.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment