Pages

ads

Monday, January 02, 2012

Cita-Cita 1

Cita-cita... Ingatkah semasa di bangku sekolah dulu, cita-cita adalah soalan wajib daripada cikgu yang perlu dijawab hampir setiap tahun. Darjah 1 dulu, memang aku sangat nervous bila ditanya, sebab aku memang blurr gila maksud cita-cita tu... Tak silap, masa tu boleh jawab nak jadi jururawat..kerani pun pernah.hahaha. Masuk darjah 3, mak bagi cadangan cita-cita jadi peguam. Bangga masa tu, sebab terasa cita-cita "peguam" tu canggih. padahal bukannya tahu pun peguam tu 'menatang' apa. Bila teringat balik, memang tak sesuai langsung sebab aku bukannya spesies orang berdebat. Aku spesies orang yang nampak 'cool' gitu, lebih banyak mendengar dari bercakap.

Semakin usia meningkat, aku semakin mengerti tentang maksud "cita-cita". Kalau sebut cita-cita paling popular, tentulah doktor, peguam, ahli perniagaan atau pensyarah. Kalau daripada 3 pilihan, biasanya 4 pekerjaan ni mesti terselit sebagai pilihan salah satu.

Semasa di Tingkatan 2, aku mula mengagumi Dato Yusof haslam kerana kejayaannya mengutip berjuta-juta melalui filem Sembilu. sejak dari hari itu, aku mula menyimpan cita-cita menjadi Pengarah Filem. Satu kelas pun tahu cita-cita (atau angan-angan) aku ini. Bukan sekadar main-main, aku benar-benar serius pada masa itu.saban hari aku memikirkan bagaimana aku boleh jadi pengarah Filem sebab setahu aku di daerah kelahiran aku tu belum pernah pulak aku dengar ada individu yang menjadi pengarah filem. hahaha.

Masuk tingkatan 3, aku jatuh hati dengan cita-cita "inspektor polis". Maka, aku pun menjadikan itu salah satu cita-cita aku selain daripada pengarah filem. Malangnya, aku tidak mencapai ketinggian minimum. tambahan pula, aku memakai cermin mata. Kawan-kawan mengkhabarkan pada masa itu bahawa seorang polis perlu mempunyai penglihatan yang sempurna. namun aku tidak pernah berputus asa..sehingga ke zaman universiti, aku masih mencari jalan untuk menceburi bidang kepolisan. pernah sekali aku bertanya sendiri kepada encik polis yang menjaga booth PDRM di satu pameran kerjaya, boleh diaorang gelakkan aku..huhuhu..mesti diaorang rasa lucu memandangkan fizikal aku yang memang agak 'kemetot'.

Dah sedar diri yang cita-cita polis tu semakin terasa jauh untuk digapai, aku cuba-cuba pula merisik untuk menjadi polis bantuan. suami aku siap gelakkan aku...hampeh tul. sampai suatu tahap, aku akhirnya menerima hakikat bahawa polis bukan pekerjaan yang dicipta untuk aku...hihi.

Bukan itu sahaja, ada beberapa lagi pekerjaan yang pernah menjadi cita-cita aku. Masuk tingkatan 4 dahulu, aku pernah terpaksa mengatakan 'doktor' merupakan cita-cita aku semasa ditanya cikgu..kenapa terpaksa? Esok aku sambung cerita..

Ok, terima kasih kerana membaca. Selamat pagi!

No comments:

Post a Comment