Pages

ads

Saturday, May 12, 2012

Mengenang UNIMAS

Dah lama meninggalkan dunia kampus.

Tapi manalah boleh lupa kan? Walaupun aku lebih bersifat 'invisible' semasa zaman study, dan tidak sure berapa ramai sebenarnya yang perasan dengan kehadiran aku. maklum saja, aku bukan pelajar yang terror dalam programming, bukan student power pointer, jauh sekali berangan untuk jadi best student. Lecturer pun tidak perasan kut, sebab tu tidak pernah nama naik untuk ditanya para lecturer semasa kuliah. Ya, I'm invisible. Some of my friend ingat aku ni budak FSGK (seni), since perangai aku yang memang very silent dan hidup di dunia sendiri.

Lagilah aku ni pelajar menambah semester. Sendiri cari penyakit masa tu. sudahlah invisible, 'malas' pula tu..hahaha.. bukan malas apa, malas ambik jam kredit banyak-banyak. Kalau sudah ambik 12-15jam kredit saja 1 sem, jangan mimpilah nak habis on time kan. Tapi,itulah..fikir tidak habis-habis, mau senang saja. Yang aku pelik, biasiswa mau juga support time tu. Sudahnya, time konvo macam alien. sebab semua kawan-kawan konvo dulu.

Satu kenangan manis di UNIMAS, aku main gamelan. bukan main saja, jadi golongan 'ketua-ketua' bersama kawan baikku, Azura. se'invisible' aku, ada juga sesuatu yang buat aku tersenyum. Bestnya main gamelan, aku dapat masuk dewan konvo tiap-tiap tahun. bukan setakat tiap tahun, tapi setiap sidang. Sampai rasa nak request masa tu, boleh tak aku rehat untuk satu sidang? Tak boleh! hadoi.. susah jugak kalau semakin pupus kewujudan  orang Melayu yang reti main gamelan..anak Dusun ni juga yang takeover.hihi.. (actually, orang Melayu, Iban, Melanau, Cina pun ada).

Kalau jadi student, peluang merasa suasana konvo hanya sekali, iaitu sewaktu diri sendiri berkonvo. Kecuali kalau jadi AJK yang menyibuk dalam dewan, terasalah tempias-tempias dan bolehlah tumpang feel konvo. Satu lagi caranya, jadilah pemain gamelan. Main muzik live untuk orang-orang terima skrol. Walaupun mungkin tidak glamour langsung, sebab orang tidak pandang. duduk nun jauh di belakang (time tu lah...tidak tau sekarang macam mana). Kalau yang tidak alert, mesti orang ingat bunyi gamelan tu cuma soundtrack dari CD player.

Jadi, ceritanya aku sampai muak tengok orang konvo. bukan apa, sakit tangan...ingat pukul bonang tu tidak penat? tapi, aku tumpang bangga. Bangga dan rasa disuntik semangat tengok kelegaan di wajah setiap student yang naik pentas. Lawaknya, part ucapan dari wakil student. Tiap tahun skrip sama, tiap sidang guna skrip yang sebijik...pengucapnya saja lain-lain (biasanya pelajar penerima anugerah).

Jadi, aku percaya ramai ibubapa dan student yang tertipu..ingat skrip tu student tu yang buat. Yang tak tahan, sampai nangis-nangis. ada satu sidang tu, tukang ucapnya berjaya membawakan ucapan dengan penuh feeling (kawan aku sendiri...si wawa). suara dia memang semulajadi bunyi macam orang nak nangis kalau time terkena pitching tinggi, kami kawan-kawan dia semua sedia maklum akan suara sizuka dia.. Jadi, satu dewan masa tu ingat dia nangis. semua parents pakat berdiri tepuk tangan. tiba-tiba jadi 'drama' pulak..hadoilah. Kalau dikenang balik, aku tergelak sendiri.

Aku tidak pasti teks ucapan tu dah bertukar atau belum sekarang ni.. last penutup mesti ada pantun "anak ayam turun sepuluh" tu. (para junior, silalah update kalau terbaca).

Sudah 6 tahun berlalu. kampus sekarang pun sudah jadi kampus baru. student UNIMAS sekarang boleh bangga sebab belajar dalam bangunan canggih-canggih. Tangki air pun cantik. Bukan macam kami dulu, blok papan. Kafe pun 3 biji saja...kalau tidak pohonmas, keranji..kalau tidak keranji, ensurai.. kalau time cuti, rasa patah kaki sebab semua tutup..terpaksa jalan kaki ke warung 2000 di luar kawasan. Tapi specialnya...semua student memang 'kenal' antara satu dengan lain. walaupun mungkin sekadar berselisih, tapi sebab saiz kampus yang 'minimalis', kami bertembung sangat kerap.

UNIMAS kini dalam kenangan. moga-moga suatu masa aku boleh pijak lagi kaki ke sana sebab rindu dengan suasananya..

P/s; thanks to my bro, yang terlebih rajin memformat my harddisk dengan jayanya sewaktu ketiadaanku.habis semua gambar konvoku diformat sekali. of course aku tidak sempat buat backup masa tu, it just 2 weeks after convo.. lost all of it... gambar konvo aku yang besar gedabak di rumah tu pun kena banjir. huhu.

rasa macam betul-betul invisible.

..
...
....

nasiblah ada sekeping gambar ni, itupun cilok dari friendster kawan dulu.

3 comments:

  1. orang gak yg x dek gambar konvo kat kampus baru...rugi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. gambar kat kampus lama lagi akak suka sebab takde kenangan sangat kat kampus baru ni.

      Delete
  2. Kak.. mmg rindu time kat UNIMAS... Esp 3 ketul kafe tu lah dan pengalaman berpanas ke warung 2000.. Timeless!
    And miss you too...

    ReplyDelete