Pages

ads

Monday, June 11, 2012

Jewel In The Palace (Lagi)

*lagi tentang Jewel In The Palace di sini, episod demi episod berserta screenshot. akan di'update' secara berkala.

aku agak tertarik dengan 'keywords' pembaca yang sampai ke mana-mana pautan dalam blog ini, salah satunya 'drama al-hijrah jam 3.30 petang'. Mungkin sebab aku beberapa kali bercerita tentang slot drama pada waktu tersebut.
Untuk pengetahuan, drama yang disiarkan sekarang (menggantikan Cinderella Man) adalah Jewel In The Palace a.k.a Dae Jang Geum (lagi?).
Ya, disiarkan sekali lagi. Bayangkan semasa mak ayah datang rumah Disember lepas, drama ini sedang bersiaran. 6 bulan kemudian, mereka datang ke sini lagi, drama bersiri ini disiarkan sekali lagi. Aku tidak pasti punca TV Al-Hijrah memilih drama ini sekali lagi hanya dalam tempoh beberapa bulan, tapi secara peribadi aku tidak bermasalah dengan drama ini. Drama yang bagus memang patut ditonton lebih dari sekali.

Walaupun sudah hampir sedekad usia drama ini, ternyata ia masih berbisa dan meninggalkan kesan mendalam kepada para penontonnya.Ia ada fenomena tersendiri dan disiarkan di seluruh dunia seperti New Zealand(2009), Hongkong(2005), Jepun(2005), Thailand(2005), Philippine (2005),Indonesia(2005),India(2007), Canada(2005), Peru(2008), Mexico, Venezuela, Costa Rica, Puerto Rico dan banyak lagi. Jika anda membaca ulasan tentang drama bersiri ini, majoriti mengatakan ia sebuah drama yang sangat baik.

Penceritaannya meliputi politik, hubungan keluarga, hubungan ketua-pekerja bawahan, persahabatan, hidup bermasyarakat dan sudah tentu ada suntikan elemen percintaan; yang mana setiap aspek digaul penuh seimbang seterusnya  memberi tunjang kekuatan drama ini. Lebih menarik apabila dikatakan ia diambil dari kisah sebenar dan ini menimbulkan rasa kagum kerana drama ini memperincikan kehidupan Seo Jang Geum dari kanak-kanak hinggalah berjaya menjadi doktor wanita yang pertama berjaya melakukan pembedahan.

Sebenarnya aku pernah bercerita tentang drama ini di entri sebelum ini (link), namun kali ini aku ada mood mahu merapuh panjang tentang drama ini.

Cerita ini bermula di bahagian (departmentlah kononnya...hihi) dapur istana, apabila Park Myeong-yi terlihat Puan Choi memasukkan herba beracun ke dalam santapan Maharani. Mereka berdua ni sebenarnya berkawan, dan merupakan junior tukang masak. Myeong-yi melaporkan kejadian tersebut kepada ketua mereka, dan turut memberitahu kawan baiknya, Han Baek-yong.Tanpa diketahui, rupa-rupanya hal memasukkan herba beracun itu merupakan satu pakatan yang mana turut melibatkan ketua mereka. Untuk 'menutup kes', Myeong-yi difitnah melakukan perkara sumbang, dan dihukum meminum racun hingga mati bagi menjaga reputasi status wanita dapur istana. Hukuman ini dijalankan hanya sesama mereka tanpa pengetahuan pihak istana yang lain. Jika diikuti cerita ini, anda akan memahami kelompok wanita dapur istana ini sebenarnya sangat 'rapat' ikatannya. Segala rahsia dan cerita-cerita berlegar di kalangan mereka, namun dalam masa yang sama mereka menutup rapat mulut mereka untuk tidak menceritakan apa-apa kepada orang lain.
Han Baek-yong bagaimanapun sempat meletakkan penawar ke dalam racun sebelum diminum Myeong-yi, dan turut menyelitkan sepucuk surat di dalam pakaian Myeong-yi sebelum 'mayat'nya disembunyikan di dalam hutan.Beberapa tahun kemudian, Myeong-yi dilihat muncul semula bersama anaknya iaitu Jang Geum ketika cuba menjejak suaminya yang ditangkap pihak istana. Pada masa inilah Puan Choi mengerahkan pembunuh upahan memburunya. Dipendekkan cerita, Jang Geum akhirnya tinggal sebatang kara dan diambil sebagai anak angkat oleh pasangan suami-isteri yang membekalkan arak kepada pihak istana.
Anda pasti tertarik dengan 'ikatan' yang wujud antara Jang Geum dan Maharaja, dari saat maharaja memerintahkan agar dia diambil sebagai wanita istana, hinggalah beberapa siri kejadian yang melibatkan mereka berdua secara tidak langsung. Juga 'ikatan hati' yang dibina antara Jang Geum dan seorang pegawai istana, Min Jung Ho yang berkhidmat dalam bahagian ketenteraan (pandai saja aku letak dia kat unit mana...haha). Menariknya kerana selaku wanita istana, Jang Geum tidak boleh berkahwin atau mengadakan hubungan dengan mana-mana lelaki kerana wanita berstatus ini adalah milik maharaja secara total. Jadi, 'percintaan' antara Jang Geum dan Min Jung Ho hanya terjalin melalui hati tanpa pengucapan yang nyata pada mulanya. Malah Min Jung Ho setia memerhatikan Jang Geum dari jauh dan ini sangat ketara ketika Jang Geum dibuang dan diturunkan tarafnya menjadi hamba ke Pulau Jeju. dia sesungguhnya lambang lelaki sejati yang tidak putus-putus memberikan sokongan dan perlindungan walaupun mungkin ada ketikanya di luar pengetahuan Jang Geum.


Cerita dendam ibu Jang Geum dan Puan Choi berterusan. Di sini anda dapat melihat watak Choi Geum Yong (anak saudara Puan Choi) yang sebenarnya seorang baik, namun 'rosak' kerana pengaruh cemburu, iri hati dan keadaannya yang dibesarkan dalam keluarga yang agak 'jahat' dan suka menindas orang lain. Aku mengatakan dia ini sebenarnya seorang yang baik kerana dalam beberapa kejadian, dia sebenarnya tidak sanggup/ tidak sampai hati, namun terpaksa demi menjaga nama keluarga. Sekurang-kurangnya dia tidaklah 'berhati kering' seperti makciknya.

Manakala Jang Geum, walaupun merupakan watak 'baik' dalam cerita ini, dia masih bergelut dengan perasaan dendam atas kematian ibunya. Dalam drama ini anda boleh melihat bagaimana dia menangani perasaan dendam tesebut terutama ketika berdepan dengan Puan Choi. Dia ada peluang membunuh/mencederakan Puan Choi ketika bertugas sebagai pembantu doktor, memandangkan dia melakukan rawatan akupuntur ke atas Puan Choi. Bagaimana pada akhirnya, dia membawa Puan Choi melutut di hadapan kubur ibunya, namun tidak sesekali menganiaya atau menikam dari belakang. Apa yang dilakukannya adalah mengemukakan segala bukti, walaupun mungkin pada zaman itu 'suara' orang bawahan sepertinya susah untuk sampai ke telinga pihak berkenaan untuk diadili, apatah lagi ia membabitkan keluarga 'Choi' yang memang sangat berpengaruh.
Dari aspek sejarah, Jang Geum sesungguhnya memecahkan tradisi kerana menjadi wanita yang 'diangkat' oleh maharaja kerana ketika itu kaum lelaki merupakan golongan yang memonopoli tampuk pentadbiran istana. Sudah tentu ini menimbulkan rasa kurang senang pada banyak pihak, bak kata orang sekarang..haters gonna hate. hehehe.
Okeylah, mana mungkin aku dapat merumuskan 54 siri hanya dalam satu entri. Dari pandangan aku, drama ini boleh dibahagikan kepada 6 bahagian utama:
1) Zaman mak bapa Jang-Geum
2) Zaman kanak-kanak Jang Geum
3) Jang Geum sebagai Wanita Dapur Istana
4) Jang Geum sebagai hamba di Pulau Jeju
5) Jang Geum sebagai pembantu doktor
6) Jang Geum sebagai Doktor wanita yang disegani (dengan gelaran 'Dae')
Kalau nak tahu, tontonlah di TV Al-hijrah setiap Isnin-Khamis jam3.30-4.30 petang.

Aku terjumpa satu video kompilasi babak antara Jang Geum dan Min Jung Ho.

Sudah tentu lagu dalam Video ni bukan OST drama ni, haha.

Oh My..I have feeling yang aku akan bercerita lagi pasal drama ini di entri-entri yang akan datang. hehehe.. Tini, if you read this, tahulah kamek kenak Cha 'gila' dengan drama tuk. You should watch it.

update:
*lagi tentang Jewel In The Palace di sini, episod demi episod berserta screenshot. akan di'update' secara berkala.

1 comment:

  1. Hahahaha kmk ngr iklan cerita tok mmg terus ingay dgn cha

    ReplyDelete