Pages

ads

Wednesday, July 25, 2012

Kepada Pencinta Tauhu


Ya...hari ini aku teringin makan tauhu. everything tauhu. Untuk pengetahuan, aku memang suka tauhu dan kacang soya sejak dari kecil.

Nak tulis resipikah? Bukannya susah pun. Ambil 2 biji tauhu. Belah 2 (dari tepi sebab tauhu ni kan tebal.) letak sikit garam dan lada putih. stim kan lebih kurang 8 minit. untuk inti, potong memanjang buah sengkuang dan lobak, stimkan lebih kurang  5 minit. (yes! finally I know what is buah sengkuang!) Untuk pengikat tauhu macam di atas tu, rebus beberapa helai daun bawang dengan sedikit garam dan cuka makan. Mana aku tahu bahan-bahan ni? aku main hentam..hahaha.

Untuk membentuk tauhu yang comel-comel tu, potong tauhu yang telah disejukkan. Potong 4, atau ikut suka..gunalah imaginasi anda untuk mendapat bentuk macam dalam gambar. Letak sengkuang dan tauhu di bahagian tengah, dan ikat dengan daun bawang yang dibelah dua. maka, terjadilah tauhu comel-comel tu. Inspirasi dari drama Dae Jang Geum. muahaha.Kalau rasa nak makan ala-ala drama tu, gunalah chopstick. =p

Popiah tu sebenarnya guna inti lebihan tauhu, sengkuang dan lobak merah tadi. aku letak sekali telur goreng dadar yang dipotong kecil-kecil. Aku juga isi banyak-banyak inti dalam kulit popiah tu, maka aku memerlukan 2 kulit popiah untuk mengelakkan kebocoran. sebab lain juga, Vee Jr suka mengupas kulit popiah. Jadi, dengan 2 lapis, dia lebih berpuas hati untuk mengupas. Part inti tu, memang terpulang dengan selera masing-masing. Letak daging, ayam, udang..apa-apalah ikut sukahati dan isi peti sejuk anda.

Motif aku buat entri ni, kita boleh buat apa-apa makanan ikut selera kita. Mungkin orang tak pernah buat, tapi apa salahnya kita buat sendiri ikut selera kita kan? hihi

Okey, selamat bereksperimentasi dengan makanan kegemaran anda.

2 comments:

  1. ramadhan tahun sudah dan tahun sebelumnya saya rajin buat popiah..walaupun rupanya tidak berapa cantik, tp rasanya blh tahan..heheee..cuma kuah dia x berapa menjadi. sedang mengasah skil membuat sos pencicah sendiri ni..ada resepi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. resipi ada, tapi tak pernah try,..hihi...nanti kalau dah try, bolehlah share.

      Delete